Tarama deneyiminizi geliştirmek, kişiselleştirilmiş reklamlar veya içerik sunmak ve trafiğimizi analiz etmek için çerezleri kullanıyoruz. "Kabul Et"e tıklayarak, çerez kullanımımıza izin vermiş olursunuz. Çerez Politikamız
Kabut Et
YabendeYabendeYabende
  • Anasayfa
  • Hakkımızda
  • Yazarlar
  • Köşe Yazıları
    • Tasavvuf
    • Felsefe
    • Tarih
    • Kültür / Sanat
    • Diğer
  • İletişim
Okunuyor: Mevlana Evrimi mi Savunuyordu?
Giriş Yap
Bildirimler Daha Fazlası
Font ResizerAa
YabendeYabende
Font ResizerAa
Arama
  • Anasayfa
  • Hakkımızda
  • Yazarlar
  • Tasavvuf
  • Felsefe
  • Tarih
  • Kültür / Sanat
  • Diğer
  • İletişim
Giriş Yap
Bizi Takip Edin
© 2024 Yabende
Yabende > Ali Rıza Bayzan > Mevlana Evrimi mi Savunuyordu?
Ali Rıza Bayzan

Mevlana Evrimi mi Savunuyordu?

Ali Rıza Bayzan
Tarih: 25/02/2018
Ali Rıza Bayzan 307 kez okundu

Mevlana’nın şu sözlerini Darwinist çerçevede yorumlayan evrimciler olmuştur:

  • Ben cemadattandım… öldüm, yetişip gelişen bir varlık nebat oldum. Nebatken öldüm hayvan suretinde zuhur ettim.
  • Hayvanlıktan da geçtim, hayvanken de öldüm de insan oldum. Artık ölüp de yok olmaktan ne korkayım. [Mevlana, Mesnevi, çev., Veled Çelebi İzbudak, cilt: III, beyit no: 3901-3902] (Cemadat: cansız varlıklar. Nebat: bitkiler)

Mevlana burada doğum öncesi evreleri anlatmaktadır. Sözünün tamamını almazsak Mevlana‘yı evrimci gibi göstermek mümkündür. Çünkü evrim teorisine göre topraktan geldik toprağa döneceğiz.

Halbuki Sûfi Yolu’na göre insan olarak Allah’tan gelmişizdir ve gene Allah’a döneceğiz. Nitekim Mevlana yukarıdaki mısralarından sonra şöyle devam eder:

  • Bir hamle daha edeyim, insanken öleyim de melekler alemine geçip kol kanat açayım.
  • Melek olduktan sonra da ırmağa atlamak, melek sıfatını da terk etmek gerek. “Her şey fanidir, helak olur… ancak onun hakikati bakidir.”
  • Bir kere daha melekken kurban olur da vehme gelmiyen yok mu… işte o olurum.
  • Yok olurum, suretlerin hepsini terk ederim de erganun gibi “biz mutlaka geri dönenleriz, ona ulaşanlarız” derim. (Mevlana, Mesnevi, çev., Veled Çelebi İzbudak, cilt: III, beyit no: 3903-3906)

Şöyle de ifade edebeliriz: Sufilere göre evrende ne var ise, insanda ondan bir parça vardır. Bu nedenle insan,

  • bir yönüyle maddemsi,
  • bir yönüyle bitkimsi,
  • bir yönüyle hayvansı
  • bir yönüyle şeytansı
  • bir yönüle meleksi bir varlıktır.

Ancak sûfîlere göre insanı insan yapan insanı diğer varlıklardan farklı ve üstün kılan, ruhunun “Rabbani bir nefha: İlahi bir nefes” oluşudur.

You Might Also Like

ŞU HAYATTA FARKETMEDEN YAŞADIĞIMIZ NE ÇOK ŞEY VAR

GÖKYÜZÜNÜ SEYRETMEK KALBİMİZE ŞİFA

İNCİTMEMEYİ BİLİRİZ ANCAK İNCİNMEMEYİ DE ÖĞRENMELİYİZ

SÛFİ HİKÂYELERİNİ NASIL YORUMLAMAK GEREKİR?

NİÇİN İSLAM’IN FARKLI YORUMLARI VAR?

Sosyal Medyada Paylaş:
Facebook Twitter Whatsapp Whatsapp LinkedIn Copy Link Print
Yorum Yazınız

Bir yanıt yazın Yanıtı iptal et

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Son Eklenenler

RAHMÂN’SIZ RAHÎM MÂNÂSI OLMAYACAKTIR.
H Yayıntaş Mayıs 12, 2025
MÜSLÜMANLIKTA KALMA, YAKÎN GEL ÎMAN’A!..
H Yayıntaş Mayıs 6, 2025
HAK DOST’LARIN SİLSİLE BAĞININ ARKASINDAN YÜRÜMEK..
H Yayıntaş Nisan 10, 2025
DEVRAN GÖSTERİ DEĞİLDİR..
H Yayıntaş Nisan 9, 2025

Bizi Takip Edin

FacebookLike
TwitterFollow
InstagramFollow
YabendeYabende
Bizi Takip Edin
Telif Hakkı © 2024 Yabende. Tüm Hakları Saklıdır.
Hoşgeldiniz

Giriş yapmak için kullanıcı adınızı ve şifrenizi giriniz.

Şifrenizi mi unuttunuz?