Tarama deneyiminizi geliştirmek, kişiselleştirilmiş reklamlar veya içerik sunmak ve trafiğimizi analiz etmek için çerezleri kullanıyoruz. "Kabul Et"e tıklayarak, çerez kullanımımıza izin vermiş olursunuz. Çerez Politikamız
Kabut Et
YabendeYabendeYabende
  • Anasayfa
  • Hakkımızda
  • Yazarlar
  • Köşe Yazıları
    • Tasavvuf
    • Felsefe
    • Tarih
    • Kültür / Sanat
    • Diğer
  • İletişim
Okunuyor: TASAVVUF İLE PSİKOTERAPİ
Giriş Yap
Bildirimler Daha Fazlası
Font ResizerAa
YabendeYabende
Font ResizerAa
Arama
  • Anasayfa
  • Hakkımızda
  • Yazarlar
  • Tasavvuf
  • Felsefe
  • Tarih
  • Kültür / Sanat
  • Diğer
  • İletişim
Giriş Yap
Bizi Takip Edin
© 2024 Yabende
Yabende > Ali Rıza Bayzan > TASAVVUF İLE PSİKOTERAPİ
Ali Rıza Bayzan

TASAVVUF İLE PSİKOTERAPİ

Ali Rıza Bayzan
Tarih: 07/01/2018
Ali Rıza Bayzan 359 kez okundu

Sûfî Yolu’nun esas amacının “kalbî hastalıkları” tedavi etmek olduğu söylenebilir.[1] Bu bağlamda Mevlânâ Celaleddin, Sûfî Yolu’ndaki üstadı hekime, talebelerini hastaya benzetir.[2] Abdürezzak Kâşânî (ö. 1330), sûfî üstâtları “Tabibu’l-Ervah: Ruhların Doktoru”[3] olarak tarif eder.

Terapistlerse “davranış bozuklukları”nı “psikolojik hastalıkları” tedavi etmeyi amaçlar esas olarak.

İster kalbî hastalıklar olsun ister psikolojik hastalıklar, davranış bozuklukları olsun, bunlar bizim “insanî yaralarımızı” ifade eder. Hem sûfîlerin hem de terapistlerin ortak amacının “insanî yaralarımızı” iyileştirmek olduğunu söyleyebiliriz.

Sûfî geleneğe göre kalbî hastalıklar insanı aslına/ruhuna yabancılaştıran her türlü ahlâktır. Tasavvufun amacı da kalp hastalıklarını tedavi ederek insanı ruh sağlığa kavuşturmaktır. Kübreviye Yolu’nun pîri Necmüddin Kübra (ö. 1221)’nın ifadesiyle: “Şüphesiz ki Tasavvufî hayatın başı hastalık sonu sıhhattır. Zira başlangıçta kalp hastadır. Hassas ve titiz tabip durumunda olan şeyh (yol gösterici) tarafından tedavi edildiğinde sıhhate ve selâmete kavuşur.”[4]

Psikoterapi insanın daha çok beşerî/psikolojik tarafıyla, Tasavvuf ise insanın daha çok manevî/kalbî tarafıyla ilgilenir. İlgilendikleri konuların kesiştiği, tezlerinin çeliştiği durumlar olabilir. Ama bunların dışında Psikoterapi ile Tasavvuf’u birbirinin alternatifi olarak görmek gerekmez.

Tasavvuf ile Psikoterapilerin Ortak Noktaları

* Hem psikoterapiler hem de tasavvuf, insanın olduğundan çok daha fazla bir potansiyele sahip olduğunu vurgular.

* Hem psikoterapiler hem de tasavvuf, “hastalıkların” iyileştirilebileceğini varsayar.

* Hepsi de iyileş(tir)me sürecinde çeşitli aşamaların söz konusu olduğunu vurgular.

* Hepsi de teorik bilgilenmeyi değil, yaşantısal değişimi amaçlar.

* Hepsi de bireyin istek ve kararlılığı için problemi konusunda duyarlılığı ve yeterli düzeyde kaygısı olması gerektiğini vurgular.

* Genellikle bireyin kendi isteği ile sağaltıcıya gelmesi gerektiği kabul edilir. Hatta Tasavvuf’ta bireyin kararlı olup olmadığı, dramatik sınavlarla denetlenir.

* Hepsi de bireyin kendi iç dünyasına ilgi göstermesini öngörür.[5]

 

[1]    Ebu Abdurrahman es-Sülemî, Sülemî’nin Risaleleri, Tasavvufun Ana İlkeleri, çev., Süleyman Ateş, Ankara 1981 Arapça kısmı, s. 3;  Süleyman Ateş, Cüneyd-i Bağdadî, 1969, Sönmez Y., s. 116; Necmüddin  Kübra, “Usulu Aşere” Tasavvufî  Hayat içinde, s. 56.

[2]    Mevlânâ, Mesnevî, çev., Veled Çelebi İzbudak, Cilt: III, Beyit no: 2700-2709

[3]    Abdürezzak Kâşânî, Tasavvuf Sözlüğü, çev., Ekrem Demirli, 2004, İz Y., s. 348

[4]    Necmüddin Kübra, “Fevaihu’l-Cemal”, Tasavvufî  Hayat içinde, çev., Mustafa Kara, 1980, Dergâh Y., s. 104.

[5]    Geniş bilgi için “Sûfî ile Terapist“ ve “Terapistin Sufi Olursa” adlı kitaplarımıza bakılabilir.

You Might Also Like

GÖZYAŞI

ASLOLAN

Mağara Eşiğinde Bir Adım

TASAVVUF, TARİH, SANAT VE FELSEFE MÜFREDATININ BİR PARÇASI OLMALI

HAYAL DENİZİ-İbn Arabi’nin İzinde

TAGGED:psikoterapiTasavvuf
Sosyal Medyada Paylaş:
Facebook Twitter Whatsapp Whatsapp LinkedIn Copy Link Print
Yorum Yazınız

Bir yanıt yazın Yanıtı iptal et

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Son Eklenenler

ARZ VE SEMÂ..
H Yayıntaş Haziran 14, 2025
LÂ İLÂHE/İLLÂLLAH
H Yayıntaş Mayıs 27, 2025
İLME ÂŞIK O’NUN DOSTU..
H Yayıntaş Mayıs 13, 2025
RAHMÂN’SIZ RAHÎM MÂNÂSI OLMAYACAKTIR.
H Yayıntaş Mayıs 12, 2025

Bizi Takip Edin

FacebookLike
TwitterFollow
InstagramFollow
YabendeYabende
Bizi Takip Edin
Telif Hakkı © 2024 Yabende. Tüm Hakları Saklıdır.
Hoşgeldiniz

Giriş yapmak için kullanıcı adınızı ve şifrenizi giriniz.

Şifrenizi mi unuttunuz?